Z myślą o seniorach

Publikacje Dla seniora

PAKIET TERAPEUTY ZAJĘCIOWEGO

PAKIET TERAPEUTY ZAJĘCIOWEGO

Pakiet terapeuty to pakiet sześciu ćwiczeń i książek, które pomogą w pracy terapeutycznej z osobami starszymi.

Pakiet zawiera:

  • Książka pt."Terapia zajęciowa gry i zabawy w pracy z seniorami" - mini scenariusze zajęć terapeutycznych
  • 3 Zeszyty ćwiczeń - ćwiczenia poprawiające pamięć, koncentrację i uwagę
  • "Ćwiczenia na pamięć i koncentrację" - ćwiczenia grafomotyryczne
  • "Kolorowankę antystresową dla dorosłych"

Ćwiczenia można wykonywać grupowo lub indywidualnie. 

Jest to kompleksowy zestaw ćwiczeń i książek, pozwalający na pracę z każdym rodzajem klienta. 

czytaj całość

Jakie książki wybrać do terapii zajęciowej osób starszych - recenzja?

Pracując z seniorami staram się nie pozostawiać przypadkowi tego, co wydarzy się danego dnia. Specyfika tej pracy wskazuje na nieprzewidywalność warunków, ale warto mieć choćby zarys planu działania. Korzystam z wielu pomocy naukowych, kart pracy, scenariuszy. Każdy z nich zawiera zadania wspomagające pamięć, koordynację wzrokową, myślenie abstrakcyjne, zdolność liczenia. Obecnie nowością podczas moich zajęć jest pakiet terapeutyczny autorstwa Małgorzaty Kospin.

czytaj całość

PAKIET TERAPEUTY ZAJĘCIOWEGO cz.2 - RECENZJA

PAKIET TERAPEUTY ZAJĘCIOWEGO cz.2 - RECENZJA

Trening umysłu jest zawsze potrzebny zwłaszcza dla osób, które   ukończyły  60 lat. Z wiekiem nasza pamięć słabnie, maleją również zdolności poznawcze mózgu. Brak aktywności mózgu to zagrożenie pojawienia się demencji.  Dlatego warto nawet codziennie po 15 – 20 minut wykonywać ćwiczenia pamięci, to nie musi być przymus tylko przyjemność.  W celu na rynku pojawił się pakiet terapeuty zajęciowego autorstwa Małgorzaty Kospin, wydawcą jest czas – seniora.pl.   Taka terapia pozwala osobie starszej na samodzielność, utrzymanie swojej dotychczasowej sprawności.

czytaj całość

AROMATERAPIA

Mężczyźni i kobiety na całym świecie odwracają się od tradycyjnej medycyny i poszukują naturalnych metod poprawy zdrowia, rozwiązaniem może być aromaterapia.  

Aromaterapia to  tradycyjna metodę medycyny naturalnej, w której stosowane są naturalne, roślinne olejki eteryczne. Olejki eteryczne są lotnymi cieczami o intensywnym zapachu, oleistej konsystencji, barwy żółtej, słomkowej lub bezbarwne, czasem charakteryzują się intensywniejszą barwą, np. niebieską (olejek rumiankowy). Wszystkie olejki w różnym stopniu działają przeciwbakteryjnie, odkażająco, przeciwzapalnie a nawet przeciw wirusowo. Właściwe zastosowanie olejków pobudza układ odpornościowy organizmu, zwiększa odporność na zakażenia, poprawia krążenie, działa przeciwbólowo. Ważnym obszarem zastosowania olejków eterycznych jest oddziaływanie na psychikę człowieka.

czytaj całość

REUMATOIDALNE ZAPALENIE STAWÓW CZYLI GOŚCIEC

Reumatoidalne zapalenie stawów (gościec) to przewlekła choroba o charakterze ogólnoustrojowym i dotyczy tkanki  łącznej całego ciała. Istotą choroby jest proces zapalny, który  rozpoczyna  się wewnątrz stawu.  Choroba przebiega z okresami zaostrzeń i remisji, wraz z jej rozwojem dochodzi do ograniczenia sprawności, z czasem do inwalidztwa.

czytaj całość

„ZIELONA” TERAPIA

Hortiterapia to terapia ogrodem ( ogrodoterapia), która poprawia psychiczny i fizyczny stan człowieka w każdym wieku oraz wspomaga tradycyjne metody rehabilitacji.  

Zajęcia z ogrodoterapii  są prowadzone  w domach opieki, w szpitalach , hospicjach,  ośrodkach uzależnień, więzieniach, szkołach, ogrodach botanicznych.

czytaj całość

PROBLEMY ŻYWIENIOWE OSÓB STARSZYCH

Jedną z chorób osób starszych jest niedożywienie, do którego dochodzi wskutek głodzenia organizmu (to stan niedoboru pokarmu w stosunku do potrzeb). Spośród 7 miliardów ludzi zamieszkujących Ziemię 1/3 jest prawidłowo odżywionych, 1/3 jest niedożywionych a 1/3 ma nadwagę i otyłość.

czytaj całość

PIES DLA SENIORA – JAK WYBRAĆ PSA DLA OSOBY STARSZEJ?

Motywacja do regularnej aktywności jest szczególnie ważna dla seniora.  Z  wiekiem coraz mniej chce się nam wychodzić z domu, pojawiają się częste drzemki i oglądanie godzinami telewizji bez względu na to czy nas to interesuje. Zminimalizowanie poczucia osamotnienia, poprawienie jakości życia oraz radość zapewni nam posiadanie psa.

czytaj całość

WAKACJE Z SENIOREM

Każdy z nas marzy o wakacjach, bez w względu na wiek. Dzieci cieszą się, bo nie ma szkoły. Dorośli mają przerwę w pracy a seniorzy ? Nasi bliscy (rodzice, dziadkowie), pacjenci, mieszkańcy placówek pomocowych już nie pracują, mają sporo czasu wolnego. Dlatego wakacje powinny być dla nich również powodem do radości. To jest czas, gdy nie trzeba nigdzie się śpieszyć, można robić to na co ma się ochotę a przede wszystkim można więcej czasu spędzać razem. Wykorzystać ten czas żeby cieszyć się ze swoim towarzystwem.

czytaj całość

JAKI WPŁYW MA PICIE WODY NA NASZ MÓZG?

Jaki wpływ ma picie wody na nasz mózg?

Każdy wie że picie wody jest dobre. Nie każdy natomiast wie że jej brak może spowodować duże zniszczenie dla naszego organizmu. Zastanawiasz się co to może być? Jak brak wody może wpłynąć na nasz mózg? Jeśli tak czytaj dalej a dowiesz się jakie są najpopularniejsze objawy odwonienia.

czytaj całość

TERAPIA ZAJĘCIOWA W DOMU

Terapia zajęciowa jest formą aktywizacji, której głównym celem jest podnoszenie sprawności za pomocą konkretnych zajęć, czynności i pracy. Zajęcia terapeutyczne mają podtrzymać aktywność, odwracać uwagę od niepokojących myśli i wyobraźni, przywracać utraconą sprawność, dodawać wiary we własne możliwości, podnosić samoocenę a przede wszystkim zwiększać samodzielność.

czytaj całość

JAK POPRAWIĆ WZROK?

Ćwiczenia poprawiające wzrok.

Czy można poprawić wzrok ćwicząc go? Jak przekonują specjaliści tak. Wystarczy jedynie systematycznie ćwiczyć swój wzrok.

Wszystko zaczęło się od amerykańskiego okulisty Williama Bates, który w latach 20 tych stwierdził iż napięcie jest głównym wrogiem oczu. Stąd też teoria by oczy jak najczęściej rozluźniać co do czego sam W. Bates zachęca.

czytaj całość

PROBLEMY Z PAMIĘCIĄ? JAK IM ZAPOBIEC?

Problemy z pamięcią? Jak im skutecznie zapobiec?

Nie pamiętasz nazwiska aktora, którego uwielbiałaś w swej młodości? Zapomniałaś gdzie zostawiłaś telefon czy okulary? Nie pamiętasz terminów wizyt u lekarzy? Takie kłopoty z pamięcią mieszczą się w granicach normy. Co zrobić by jej nie przekroczyć? Poznaj siedem skutecznych metod poprawy swojej pamięci i zapanuj nad nią.

czytaj całość

SIEDEM METOD NA POPRAWĘ PAMIĘCI

Problemy z pamięcią? Jak im skutecznie zapobiec?

Nie pamiętasz nazwiska aktora, którego uwielbiałaś w swej młodości? Zapomniałaś gdzie zostawiłaś telefon czy okulary? Nie pamiętasz terminów wizyt u lekarzy? Takie kłopoty z pamięcią mieszczą się w granicach normy. Co zrobić by jej nie przekroczyć? Poznaj siedem skutecznych metod poprawy swojej pamięci i zapanuj nad nią.

 

 

czytaj całość

JAK OSZCZĘDZAĆ PRAWDZIWE PIENIĄDZE?

Jak oszczędzać prawdziwe pieniądze?

Jak zaoszczędzić na wakacje, na święta, na wypad na narty czy chociażby nową zimową garderobę?

Zacznijmy może od tego czym są oszczędności? Oszczędności to zasoby pieniężne, gotówkowe które nie zostały spożytkowane na konsumpcje. Czyli są to środki których w danym miesiącu nie wydaliśmy.

czytaj całość

JAK POPRAWIĆ PAMIĘĆ I KONCENTRACJĘ?

Jak poprawić pamięć i koncentrację?

Wraz z wiekiem często dostrzegamy ubytki w naszej pamięci.

Coraz częściej zdarza nam się o czymś zapomnieć. Coraz szybciej ulegamy dezorientacji i nie jesteśmy w stanie na długi czas skupić się na jednej rzeczy.  Nauka i przyswajanie nowych informacji przychodzi nam coraz trudniej.

czytaj całość

CZYM SĄ MNEMOTECHNIKI?

Czym są mnemotechniki?

Te proste techniki pamięciowe, niewątpliwie ułatwią Ci zapamiętywanie. Polegają one zazwyczaj na  skojarzeniu nowej informacji z jakimś obrazem, słowem, zdaniem czy scenką.

 

czytaj całość

DIETA POPRAWIAJĄCA PAMIĘĆ

Dieta MIND jest dość prosta. Składa się na nią 10 grup produktów bogatych w witaminy, minerały, substancje odżywcze i tłuszcze, które pozytywnie oddziałują na nasz mózg.

Przede wszystkim dieta zaleca wprowadzenie dużej ilości zielonych warzyw liściastych m.in. jarmużu, brokułów, różnych odmian sałat, szpinaku i kalarepy, czyli warzyw bogatych w witaminę C i A. Produkty te należy jeść przynajmniej 2 razy w tygodniu, zaś najlepszy efekt daje spożywanie ich 6 razy w tygodniu.

Podobnie, jak w większości diet, również w diecie MIND podkreśla się znaczenie spożywania warzyw w ogóle. Zjadanie jednej sałatki dziennie czy chociażby jednego warzywa jest bardzo rekomendowane przez specjalistów od spraw żywienia.

 

czytaj całość

DEMENCJA JAK JEJ ZAPOBIEC?

To co potocznie nazywamy demencja miażdżycą czy zapominaniem się to nic innego jak brak zapamiętywania wydarzeń przywołania w pamięci tego co stało się wczoraj. Często natomiast możemy zauważyć ze osoby starsze pamiętają wydarzenia z przyszłości I to w szczegółach.

 

czytaj całość

JAK PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO ŚWIĄT ŻEBY MIEĆ Z NICH RADOŚĆ?

Przygotowania do świąt: mierz siły na zamiary
Przy przygotowywaniu się do świąt Bożego Narodzenia należy pamiętać o pierwszej podstawowej zasadzie – Mierz siły na zamiary. Oczywiście że wszyscy chcemy pokazać się z jak najlepszej strony i zrobić coś niesamowitego na święta. Nawet osoby które normalnie stronią od kuchni zaczynają się w niej pojawiać znacznie częściej przed świętami.

czytaj całość

JAK DOSTAĆ SIĘ DO DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ?

CO NAJPIERW 
O miejsce w placówce opiekuńczej staramy się z wielu różnych powodów. Często jest to ostateczność, gdy warunki dotychczasowe nie zapewniają danej osobie wystarczającej opieki. Dotyczy to części osób z chorobami psychicznymi, upośledzeniem umysłowym czy osób starszych. W tej ostatniej grupie znajdują się jednak coraz częściej osoby (podobnie jak na Zachodzie), które świadomie dokonują takiego wyboru. Na miejsce w DPS oczekują z niecierpliwością i nadzieją.

czytaj całość

TRZY SPOSOBY NA DOBRE ZAPAMIĘTYWANIE

Każdy z nas z czasem ma problemy z pamięcią i zapamiętywaniem. Może niektórzy z was myślą że aby poprawić pamięć trzeba włożyć dużo pracy i wysiłku. Ilu z nas ma na to ochotę? Dzięki temu tekstowi dowiesz się, m.in. jak zwiększyć umiejętność zapamiętywania pojęć, słówek, dat czy terminów bez dużego nakładu pracy.

czytaj całość

JAK ZAPOBIEC CHOROBIE ALZHEIMERA?

To postępująca, degeneracyjna choroba ośrodkowego układu nerwowego, charakteryzująca się występowaniem otępienia.Jest to najczęstsza przyczyna występowania otępienia u osób powyżej 65 roku życia, ale może występować tak że wcześniej. 

 

czytaj całość

CZY NASZ MÓZG POTRZEBUJE SNU?

Wiesz, że dla Twojego mózgu nie ma większego znaczenia, czy śpisz tylko kilka godzin, czy nie śpisz wcale? Co to oznacza? nic więcej jak tylko to że mózg odczytuje to czy jesteś wyspany czy nie. Nie ma różnicy, czy spałeś godzinę krócej niż powinieneś, czy nie spałeś wcale. 

czytaj całość

CZY NASZA PAMIĘĆ POTRZEBUJE ĆWICZEŃ?

Każdy z nas marzy o tym by na starość móc cieszyć się dobrą pamięcią. Jednak wielu z nas nie zdaje sobie sprawy z tego, że aby dobra pamięć towarzyszyła nam przez całe życie należy ją ćwiczyć. Zapytajmy się samych siebie ile robimy dla poprawienia naszej pamięci? 

czytaj całość